Yhdessä luotu brändi vanhoilla juurilla kasvaa ja kehittyy
Vuonna 2020 juurevan Pieksämäen Rakennuspuun oli aika uudistua ja niin alkunsa sai uusi ylväs Pieksäwood brändi. Avuksemme brändiuudistukseen saimme Janni Valkealahden ja vielä tänäänkin olemme ylpeitä siitä, että valitsimme suunnittelutyöhön lahjakkaan Jannin.
”Kun Sami Koskinen otti minuun yhteyttä vuonna 2019 Pieksäwoodin brändiuudistuksen tiimoilta, olin heti innoissani ja koin homman omakseni. Nimi- ja omistajauudistuksen myötä oli päivitetty myös strategiaa ja sen myötä haluttiin tuore visuaalinen ilme joka vastaisi paremmin uutta Pieksäwoodia ja auttaisi kommunikoimaan haluttuja viestejä. Ilmettä lähdettiin siis rakentamaan selvittämällä strategia ja halutut tavoitteet brändikommunikaation osalt
Minulle suunnittelijana on tärkeää, että uskon brändiin ja näen siinä potentiaalia ja näin ehdottomasti oli Pieksäwoodin kohdalla. Itselleni tärkeitä arvoja ovat laatu, perinteet sekä aitous, yhdistettynä tietynlaiseen rohkeuteen lähteä kokeilemaan uutta. Pyrin toteuttamaan näitä omassa liiketoiminnassani ja oli heti innostavaa huomata, että samat arvot johdattivat myös Pieksäwoodin osaavan tiimin toimintaa. Pitkän linjan toiminta Pieksämäen tehtaalla oli inspiroiva lähtökohta suunnitelutyölle ja tämän halusin tuoda myös mukaan ilmeeseen: päämääränä oli, että ilme viestii laatua, tyylikkyttä ja kovaa puualan perinteikästä osaamista, mutta poikkeaisi kuitenkin liian teknisestä tai ”insinöörilähtöisestä” tunnelmasta, mistä jäisi puuttumaan haluttu lähestyttävyys
”
Tärkeää oli, että ilme on tunnistettava ja tyylikäs ilman kikkailuja, ihan kuten Pieksäwoodin tuotteet.
Väreinä mukaan tuotiin perinteistä metsänvihreää, mutta vastapainoksi brändiväreihin otettiin mukaan vaaleanpunainen, mitä ei ennen ole puualalla totuttu näkemään. Yhdessä näillä väreillä saatiin “Pieksäwoodin paletti”.
Logossa on käytetty laadukasta typografiaa niin, että kokonaisuus on rauhallinen ja perinteinen, mutta tarkemmin katsottuna kirjaimissa on persoonallisia ja erottuvia piirteitä, jotka myöskin luovat omalta osaltaan “Pieksäwoodin tunnelmaa”. Kirjasinpaksuus vaihtelee ja on tietyin paikoin hyvinkin ohut, tämä huomaa esimerkiksi e ja ä-kirjainten muodoissa, jotka ovat raikas tuulahdus perinteiseen typografiaan. Pyöreät ja terävät muodot vuorottelevat ja luovat kontrastia. Logo on tunnistettava ja toimii sekä isossa koossa tehdään kyltissä että pienessä koossa somepostausten reunassa ja se on suunniteltu kestämään aikaa – kuten Pieksäwoodin tuotteet.
Pieksäwoodin visuaalisten materiaalien typografiaan taas halusin tuoda kontrastia päätteellisen kirjasintyypin muodossa, se toimii hyvin logon kanssa. Valittu typografia muistutti tyylikieleltään vanhaa perinteikkäistä suomalaisten sanomalehtien typografiaa ja toistaalta tietyt kulmat toivat mieleen veistetyn puun. Kirjasintyyppi on kuitenkin tuoreen näköinen, ja jälleen saatiin tähänkin kohtaan perinteen ja trendikkyyden yhdistelmän leikkiä.”
”
Kokonaisuudessaan suunnitteluprojekti onnistui loistavasti ja on ollut hienoa olla mukana Pieksäwoodin onnistumistarinassa ja nähdä kasvua matkan varrella.